onsdag 26 september 2012

müsli

För några år sedan satte jag ihop mitt eget müsli-recept som jag tänkte dela med er.
Receptet behövs verkligen inte mått-vis, jag har helt enkelt gjort så att jag har i mest av det jag gillar bäst.

6 dl Dinkelflingor
4 dl Rågflingor
4 dl Fiberberikade havregryn

2 dl havrekli
2 dl krossat bovete
2 dl vetegroddar
(kan lägga till skalade sesamfrön)

Anledningen till fördelningen är att jag gilar då det är lite större flingor i müslin och de blir inte lika "smuligt".

Förslag på nötter/frön
Solroskärnor
Pumpakärnor
Pecannötter
Hasslenötter
Cashewnötter
Krossade linfrön

Solroskärnor och pumpa kärnor brukar jag ha som bas sen väljer jag mellan nötterna jag har hemma, brukar se till så det iallafall blir två olika nötter också.
Bara att hacka nötterna till så stora bitar man vill ha dom.

Förslag på torkad frukt
Aprikoser
Gula russin
Gojibär
Tranbär
Äpple

Här brukar jag blanda två-tre olika frukter, har alltid i aprikoser som bas och brukar växla mellan gula russin och tranbär. Har haft i gojibär men tänk på att dom blir ganska hårda fort så lägg hellre på gojibären då du ska ha müslin och blanda inte i dom med allt annat, behåll dom i en väl sluten påse så håller som sig bättre.

När jag gör müslin blandar jag ihop, dinkelflingor, rågflingor, fiberberikade havregryn på en plåt och kör in i ugnen. Kommer aldrig ihåg vad för temperatur jag kör dom på eller hur länge som är inne så brukar börja hacka nötterna och frukterna när jag har inne plåten så jag håller koll på det.
Sen in med den andra plåten med, havrekli, krossat bovete, vetegroddar. Den plåten brukar gå snabbare då flingorna är mycket mindre.
Tänk på att vända runt i plåtarna så flingorna i botten också blir lätt rostade Man brukar ofta känna på lukten då det är dags att plocka ut plåtarna/vända runt i dom, luktar nästan som popcorn.

Nötterna/fröna brukar vi steka i en stekpanna och rosta dom, men går lika bra att lägga på en av de andra plåtarna i ugnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar